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저서_논문_세미나

지역축제유형에 따른 축제성공요인_김경선_서구원

by 서구원 2011. 1. 28.

 

지역축제유형에 따른 축제성공요인 영향 비교
A Comparison of the Influences of Festival Success Factors
According to the Types of Community-based Festivals 
김경선,  서구원

 

링크 : http://detra.compuz.com/bbs/view.php?&bbs_id=detra35&page=&doc_num=28

 

논문 다운로드 : 지역축제_디자인포럼_서구원_2010.pdf

 

논문요약
  지방축제는 지방도시의 마케팅 및 커뮤니케이션 채널로서 매우 중요한 역할을 하고 있으며 도시경쟁력의 중요한 원천이 되고 있다. 이에 따라 다양한 형태의 지방축제가 소개되고 있으며, 매우 다양한 연구가 이루어지고 있다. 지방축제에 대한 이제까지의 연구는 주로 개별적인 축제에 대한 현상파악에 중점이 두어져 왔기 때문에, 체계적이고 이론적인 접근방법을 개발할 필요가 있다. 이러한 결함을 극복하기 위해 본 연구는 축제의 유형과 성공요인을 체계적으로 분류하였다. 이 분류기준을 바탕으로 서로 다른 유형의 지방축제를 실증적으로 분석하였다. 축제의 유형은 문화예술축제, 전통문화축제, 지역특산품축제, 자연관광축제 등 4가지로 분류되었고, 축제의 성공요인은 핵심요인과 부가요인으로 분류하여 핵심요인에는 유희성과 체험을, 부가요인에는 주변경관, 환대, 숙식, 지역특산품을 본 연구에 활용하였다. 본 연구에는 청주국제공예비엔날레와 강릉단오제 참관자 총 310명이 참여하였다. 연구결과 전통문화축제가 문화예술축제보다 핵심요인인 유희성과 체험, 부가요인인 숙식, 환대, 및 재방문의도와 추천의도에서 전통문화축제가 문화예술축제보다 높게 나타났다. 전반적으로 볼 때 유희성과 환대가 재방문의도와 추천의도에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 본 연구는 도시마케팅 및 관광 분야의 이론적 발전에 기여하며 실무에 가이드라인을 제공할 수 있는 중요한 자료가 될 것으로 믿는다.

주제어 : 지방축제, 축제유형, 유희성, 체험, 환대, 숙식

Abstract
  Community-based festivals are playing critical roles as marketing and communication channels and sources of competitiveness for local governments. Accordingly, many different types of festivals are introduced and many research studies are being conducted. Contemporary studies have been focused on the investigation of phenomenon of the specific festival, therefore there is a need to develop systematic approaches to study festivals. To overcome the deficiency, the study classified the  festival type and success factors. Based on this classification, the study empirically investigated the different types of festivals. The festival types are classified into 4 types; culture and arts festival, traditional culture festival, local product festival, and nature tourism festival. Success factors of festivals are classified into core factors (enjoyment and experience) and peripheral factors (surrounding landscape, courtesy, accomodation and food, and local products). The study utilized total 310 visitors of the Cheongju International Craft Biennale and the Kangnung Dano Festival. The results showed that the traditional culture festival is higher than the local product festival in core factors (enjoyment and experience), peripheral factors (courtesy, accomodation and food), intention to revisit, and intention to recommend. Overall, It was found that enjoyment and courtesy have the strongest effect on intention to revisit, and intention to recommend. We believe that the study will contribute to the development of theories in the field of city marketing and tourism, and provide guidelines for practice.  

Key Words : festival, festival type, enjoyment, experience, courtesy, accomodation and food

지역축제_디자인포럼_서구원_2010.pdf
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