본문 바로가기
저서_논문_세미나

서구원, 이연락(2014).DMZ(비무장지대)의 생태마케팅 및 커뮤니케이션 전략, 도시문화연구, 1(1), 3-15.

by 서구원 2015. 1. 9.

DMZ(비무장지대)의 생태마케팅 및 커뮤니케이션 전략

 

서구원, 이연락 (2014)

도시문화연구, 1(1), 3-15.

 

한국도시문화학회_1권1호_서구원_이연락.pdf

 

                국문초록

 

DMZ(비무장지대)는 남한과 북한의 군사분계선으로 시작되었으나, 이 분계선은 이 지역의 자연을 인간의 영향으로부터 보호하는 결정적인 역할을 하게 되었다. 따라서 DMZ는 자연의 보고가 되었다. 우리나라 정부에서는 DMZ를 세계적인 생태공원으로 변화시키기 위해 노력해 왔으나, 북한의 비협조로 계획들은 시작조차 못하고 있다. DMZ는 생태관광지로 관심을 끌기보다는 안보관광지로서 관심을 끄는 대상이 되어 왔다. 외국의 언론이나 정치인들의 시각도 DMZ를 냉전시대의 상징물로 인식하고 있다. 우리나라 정부에서도 평화와 생명 또는 평화공원 등과 같은 용어에서 보듯이 국가 간의 분단과 대치의 장소로 인식하고 있는 듯하다. 따라서 DMZ의 생태마케팅을 활성화하기 위해서는 정부의 접근방법과는 별도로 시민의 자발적인 참여를 바탕으로 한 환경운동이 필요하다. 장기적으로는 DMZ 일원의 자연생태를 복원하고 관리하는 여러 가지 정책이나 실행계획이 준비되고 시행되어야 하지만, 단기적으로는 DMZ 일원의 생태가치 중요성을 시민들이 인식하도록 만드는 활동이 시급히 필요하다. 본 연구는 다양한 교육 도구와 시설을 통해 생태가치를 체험할 수 있는 프로그램을 제시하고 있다.

 

핵심어 : DMZ(비무장지대), 생태공원, 생태마케팅, 체험마케팅, 테마관광루트

 

Abstract

 

Ecological Marketing and Communication Strategy of DMZ (Demiliterized Zone) in Korea

 

Koo-Won Suh, Professor, Dept. Advertising, Hanyang Cyber University

Yon-Rak Lee, President, Design I & C

DMZ(Demiliterized Zone) was started as the military demarcation line between South and North Korea, which has played a critical role in protection of nature against human impacts. Accordingly, DMZ has become s treasure of nature. South Korean government has tried to turn the DMZ into a world class peace park, however the plans are yet to start because of noncooperativity of North Korean government. DMZ has been perceived to be a political problem. The DMZ has been the center of attention not as an ecotourism destination but as a security tourism destination. Foreign media and politicians also perceive the DMZ as a symbol of the Cold War era. South Korean government seems to perceive the DMZ as a place of division and confrontation as shown in the phrases such as ‘Peace and Life’ or ‘Peace Park’. Therefore, to activate ecological marketing of DMZ, environmental movements based on voluntary citizen participation are necessary. In the long term, various policies and plans are needed for recovering the ecological environmental and securing ecological continuity. on the other hand, in the short term, activities of making citizens aware of the importance of the DMZ’s ecological values are urgently needed. The study suggests programs for citizens to experience the ecological values through various educational media and facilities.

 

Key words: DMZ (Demiliterized Zone), Ecology park, Ecological marketing, Experiential marketing. Themed tourism route

한국도시문화학회_1권1호_서구원_이연락.pdf
2.67MB